Tuleje wózka tylnego i szarpanie skrzyni automatycznej

Tutaj będą fotorelacje i opisy własnoręcznych napraw.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Awatar użytkownika
fabek
Moderator
Posty: 9462
Rejestracja: 3 lip 2008, o 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Tuleje wózka tylnego i szarpanie skrzyni automatycznej

Post autor: fabek »

Coraz więcej pytań i problemów pojawiło się na forum, w związku z tym postaram się pokrótce wyjaśnić jak szybko i sprawnie wymienić te tuleje.

Objawy zużytych tulej bardzo często mylone są z awarią automatycznej skrzyni biegów, tj. odczuwane jest szarpnięcie przy zmiany biegu, tak jakby koń kopnął w tył auta. Jeżeli tuż przed zmianą biegu odpuścimy gaz, stuknięcie jest dużo mniejsze. Ludzie wydają mnóstwo kasy na naprawę skrzyni, mostu, a przyczyna leży w tulejach, przynajmniej 90% przypadków. Te tuleje przyjmują na siebie całą energię zmiany przełożeń.

Tulej mamy 2 pary, dwie przednie (te wymieniamy) i dwie tylne (praktycznie nigdy nie podlegają wymianie). Tuleje warto kupić Lemfordera lub inne niemieckie.

Opis:

1. Auto wstawiamy na podnośnik i zdejmujemy tylne koła.
2. Odkręcamy śrubę (nr 32 na rysunku) torxem nasadowym. Wózek powinien opaść parę centrymetrów.
3. Teraz przecinakiem i dużym młotkiem uderzając w górny metalowy kołnierz tuleji, generalnie trzeba uderzać mocno i się nie cackać. Tuleja włożona jest od góry, także trzeba wybijać ją do góry - będzie łatwiej. Od dołu nie ma sensu niczym stukać, bo guma będzie amortyzowała uderzenia.
4. Aby wyjąć tuleje bez odkręcania całego wózka należy łyżką montażową lub rurką odchylić go.
5. Gniazda dokładnie czyścimy ze rdzy i smarujemy smarem grafitowym.
6. Teraz najtrudniejszy punkt. Wkładamy tuleje dokładnie tak samo jak były włożone stare, żeby wskoczyły do gniazda trzeba dać podładki (z dołu i z góry) średnicy tuleji i ścisnąć używając mocnej śruby np. od głowicy. Podkładki muszą być tak dobrane, żeby ciągneły całą tuleje w gniazdo. Używałem klucza pneumatycznego do tego i cała operacja zajeła minutę.
7. Dajemy nowe podkładki i śruby, przykręcamy wózek do pierowtnego stanu. Użyłem starych, ale oryginalnych śrub, bardziej mnie przekonują.
8. Powtarzamy czynności 2 do 7 dla drugiej strony.
9. Przykręcamy koła i opuszczamy samochód.

Dodam tylko, że praca na podnośniku jest 1000x łatwiejsza, bo wózek sam opada pod własnym ciężarem i nie ma większych problemów z wyjęciem tulej. Efekt wymiany tulej - biegi wchodzą PERFEKCYJNIE. Zero szarpnięć i puknięć. Koszt koło 300zł i 2h pracy.

To tyle pozdro.
Załączniki
B35045000048.0291.gif
B35045000048.0291.gif (32.58 KiB) Przejrzano 53552 razy
STAR DIAGNOSIS C3/C4 NAPRAWA | CHIPTUNING STAGE1 DPF_OFF EGR_OFF ADBLUE_OFF
Awatar użytkownika
baca
Posty: 3684
Rejestracja: 11 lis 2008, o 18:59
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: baca »

brawo fabek! Prosto i logicznie. Hej!
Ważne jest aby jechać ! Niech pełny wtrysk będzie z wami!! E300 TD aftomat 1998 Classic
licznik: zostało niewiele do 400 !!
Stalówka S320/2004
Awatar użytkownika
windykatorek
Doradca VIP
Posty: 2580
Rejestracja: 5 kwie 2008, o 19:26
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: windykatorek »

nie napisałes kto ci powieział jak je wymienić :lol:
Mondeo HB 2007 1.8 duratec
JEŻDŻE FORDEM BO JESTEM LORDEM :)
Awatar użytkownika
Jaco20005
VIP
Posty: 222
Rejestracja: 3 kwie 2008, o 22:09
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Jaco20005 »

Super! fabek. O to właśnie chodzi. Byle więcej takich instrukcji dla samodzielnych napraw. Dzięki i biorę się za robotę.
W 210 2,2 CDI 143 KM 99r.
W 201 1,8E+LPG 109 KM 92r. już były
Awatar użytkownika
fabek
Moderator
Posty: 9462
Rejestracja: 3 lip 2008, o 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: fabek »

windykatorek pisze:nie napisałes kto ci powieział jak je wymienić
czekalem az sie pojawisz ;-) windykatorek mnie wspomogl jak szybko i prosto wciagnac te tuleje w gniazda. jest jeszcze inny sposob mojego patentu, ale nie kazdy dysponuje podnosnikiem.

do napisania tego poradnika zainspirowal mnie zematis ;-)
STAR DIAGNOSIS C3/C4 NAPRAWA | CHIPTUNING STAGE1 DPF_OFF EGR_OFF ADBLUE_OFF
zematis
Posty: 667
Rejestracja: 15 maja 2008, o 21:32
Lokalizacja: Wrocław - Dusseldorf

Post autor: zematis »

No a ty ratujesz Zematisa przed mechanikiem szarlatanem który chce rozebrac całe tylne zawieszenie zeby sie do tego zabrac :mrgreen:

[ Dodano: 2009-05-29, 22:06 ]
w nagrode klikam plusik ;p
Jeep Grand Cherokee Laredo ZJ 96r 4,0HO R6 46HE AFTAMAT :D (hydrauliczny)
E240 Avantgarde 99 automat ( na sprzedaż )
E220 Cdi Elegance 2000 automat
w126 sec 380 86 automat
Awatar użytkownika
merlin
Doradca VIP
Posty: 4584
Rejestracja: 17 gru 2008, o 18:30
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: merlin »

Dodam tylko że też jestem świeżo po wymianie tych tulei. Niektóre dośc trudno wychodzą...
Tuleje małe sa gumowo-olejowe - lemforder (nr na rys. 38)
Tuleje duże gumowe - febi (nr. 29)
Komplet kosztował mnie 360 zł.
Ex: W124 200E '88 , w210 220D'96
Awatar użytkownika
consol85
Posty: 172
Rejestracja: 24 gru 2008, o 19:10
Lokalizacja: Przyjażń

Post autor: consol85 »

dzisiaj sie za to zabieram tuleje "Lemforder" :mrgreen:
E290 Avantgarde 96r & E320 CDI Avantgarde 00r
MOJE AUKCJE SPRZEDAM w210
Obrazek
Robert gd
VIP
Posty: 472
Rejestracja: 27 maja 2008, o 16:58
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: Robert gd »

dzis wymianiłem tuleje z pomocą znajomego mechanika , dzieki opisowi zrobilismy to bez zadnego problemu . Jedyne co pochłonelo troche czasu to wyjecie starych , z jednej jeszcze pryskał olej , druga juz była sucha . Mam manualną skrzynie ale bardzo odczywam róznice po wymianie , tak jak napisane " zero szarpniec " . Tuleje lamforder ze srubami i podkładkami koszt 217 zł (kupowane na warsztat ) .

Pozdr
Awatar użytkownika
consol85
Posty: 172
Rejestracja: 24 gru 2008, o 19:10
Lokalizacja: Przyjażń

Post autor: consol85 »

Robert gd, tylko przednie wymieniales??
E290 Avantgarde 96r & E320 CDI Avantgarde 00r
MOJE AUKCJE SPRZEDAM w210
Obrazek
zematis
Posty: 667
Rejestracja: 15 maja 2008, o 21:32
Lokalizacja: Wrocław - Dusseldorf

Post autor: zematis »

No i koledzy wymieniłem tuleje przednie
poduchy dyferencjału szt 3 ( dodatko tarcze i klocki bo umarły )

no i jazda emerycka i normalna jest cacy

przy pełnym bucie czuc zmiany biegów bez szarpnięcia ale ta zmiana jest jakas dziwaczna wyczuwa sie tak jak by sie w czasie zmiany gumy prężyły takie gumowe szarpnięcie bardzo miekkie

i chyba znalazłem swoje szarpniecie kture czasem sie zdazają i az jestem na siebie zły
bo jak juz miałem wszystko na dole mogłem sprawdzic stan poduszki asb

poniewaz mam drgania na budzie przy wcisnietym pedale hamulca i wbitym D

a przy zmianie z D na R i na odwrót jest szarpanie i to czasem ostre :-/
Jeep Grand Cherokee Laredo ZJ 96r 4,0HO R6 46HE AFTAMAT :D (hydrauliczny)
E240 Avantgarde 99 automat ( na sprzedaż )
E220 Cdi Elegance 2000 automat
w126 sec 380 86 automat
Robert gd
VIP
Posty: 472
Rejestracja: 27 maja 2008, o 16:58
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: Robert gd »

consol85 pisze:Robert gd, tylko przednie wymieniales??
Tylko przednie.
filipqc1
Posty: 140
Rejestracja: 26 mar 2009, o 10:14
Lokalizacja: POLSKA

Post autor: filipqc1 »

Witam
Właśnie jestem po wymianie tych tulejek tak jak wyżej opisujecie najgorszy problem wybić stare, nowe wchodzą łatwo pod własnym ciężarem auta z pomocą podnośnika - żabki
różnice wyczuwalne, łagodniejsza zmiana biegów, bez szarpnięć ale w momencie zwalniania nadal co prawda już nie tak bardzo odczuwalne ale jednak odczuwalne opisane przez febka zjawisko kopnięcia w tył auta!!!
Szkoda bo myślałem że po remoncie będzie OK a tu poprawa co prawdę jest ale pozostaje nie dosyt
KOLEDZY co to może być, może ktoś się z tym spotkał? proszę o odp
Pozdrawiam
Pozdrawiam
W210 Kombi 2,9TD 1998r
W124 Sedan 2,5D 1987r To jest gwiazda
Awatar użytkownika
tomeks215
Posty: 513
Rejestracja: 24 maja 2008, o 18:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: tomeks215 »

Sprawdź tulejki mocowania dyfra.
W210 E220CDI '00 -sprzedany
Renault Fluence 1,6 110KM
Marek3003
VIP
Posty: 97
Rejestracja: 11 lut 2009, o 22:28
Lokalizacja: pomorskie

Post autor: Marek3003 »

Wymienione, formy mei.... coś niemieckiego - 280,-zł komplet. Duża poprawa jeśli chodzi o biegi i bardzo duża jeśli chodzi o stabilność jazdy - super!!!! Każdy powinien wymienić po większym przebiegu.

[ Dodano: 2009-08-28, 15:04 ]
Chciałem kliknąć pomógł Fabkowi ale chyba nie można, zresztą wiadomo, że pomaga..
Pozdrawiam.E 430.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości