Zawór/czujnik na rurze odmy OM613 320cdi

Silnik i osprzęt

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Pussey
Posty: 1007
Rejestracja: 6 sty 2009, o 15:31
Lokalizacja: Białystok

Zawór/czujnik na rurze odmy OM613 320cdi

Post autor: Pussey »

Na rurce prowadzącej z odmy do kanału dolotowego przed turbosprężarką znajduje się jakiś czujnik/zawór.

Proszę pokrótce wyjaśnić co to robi ?

:wstyd:
Miko126
Posty: 105
Rejestracja: 28 lut 2011, o 16:12
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Miko126 »

Zamieść zdjęcie. Podejrzewam jednak, że chodzi Ci o zawór przepływu powietrza, jeżeli jest tam też przewód podciśnienia to na pewno.
Otwiera i zamyka dopływ powietrza w zależności od obrotów silnika
Pomogłem? Kliknij.
WDB2102171A477889
Pussey
Posty: 1007
Rejestracja: 6 sty 2009, o 15:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Pussey »

w tym temacie noc chyba wspomina o tym zaworze, natomiast nie pisze jaką rolę spełnia on w układzie

viewtopic.php?t=15390

na zdjęciu jest rurka zaznaczona na czerwono, idąc w dół jest zawór lub czujnik idą do niego przewody elekryczne, brak sterowania ciśnieniowego
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 8221
Rejestracja: 1 lis 2008, o 19:53
Lokalizacja: Warszawa Pochwały zagubione 500+

Post autor: noc »

Faktycznie nie wspomniałem.Ma duże znaczenie dla zużycia oleju i mocy silnika.Pełni też dużą rolę w czystości silnika (wysięki oleju).Niestety powoduje też nagar na kolektorze ssącym.
Najpierw króciutko teoria.
Nic nie jest szczelne.Część spalin dostaje się pod tłoki przez pierścienie i ich luzy zamkowe.
Gdyby komora korbowa i miska olejowa były szczelne po kilkunastu obrotach wału silnik by zwolnił i prawdopodobnie się zatrzymał.
Dlatego komora korbowa jest przewietrzana, ale w szczególny sposób.W prymitywnych silnikach połączona jest bezpośrednio z filtrem powietrza i gazy wraz z pyłem olejowym spalane są powtórnie.Prowadzi to do utraty części oleju.Wymyślono system odmy (separator gazów od oleju) olej wraca do miski olejowej, a jedynie gazy są odsysane i dopalane.
Skomplikowano to do tego stopnia poprzez system kanałów i siatek, że obniżono spalanie oleju o 85 %.
Zaworek o którym mowa jest sterowany przez sterownik silnika i na wolnych obrotach ma tylko częściowe przejście. W miarę wzrostu obrotów jego przepustowość rośnie.
Mało tego program do niego uwzględnia całkowite zamknięcie w momencie hamowania silnikiem, a więc również wspomaga hamowanie.
Podejrzewam, że mój wywód nie uwzględnia jeszcze wielu aspektów jego pracy.
Olej w systemie turbo to efekt jego pracy.Ale gdyby nie on, to oleju byłyby tam litry.
Co wiedziałem napisałem.Jak coś przekręciłem, to nie ze złej woli.
Do zaworka idą dwa przewody, często przecierają się o siebie.Wtedy bezpiecznik w kasecie sterowników i po jeździe.
Śniłem o królewnach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6

Niemal pół wieku naprawiam MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890

Znajdziecie mnie tam gdzie MB.
Pussey
Posty: 1007
Rejestracja: 6 sty 2009, o 15:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Pussey »

i szczerze mówiąc takiej zasady działania się spodziewałem :]

wybaczcie porównanie, ale swoją zabawę z poważniejszą motoryzacją rozpoczynałem ze sławnym w pewnych kręgach 1Z Audi. Jednym ze sposobów na zwiększenie osiągów była wolna odma ze zbiornikiem zbierającym pary olejowe. Główną wadą tego rozwiązania był smrodek na postoju (wyjście do atmosfery), zaletą natomiast obniżenie temperatury powietrza zasysanego i czystość w dolocie.

Moim patentem było połączenie obu rozwiązań(powyższego i fabrycznego), mianowicie w układ montowałem odpowiednio przerobioną chłodniczkę co pozwalało na obniżenie temperatury powietrza dolotowego oraz wyłapanie i zebranie w jej dolnej części par oleju- korek spustowy był dolutowany w jej dolnej części.

I coś takiego chciałem zamontować u siebie, ale obecność czujnika/zaworu w tej rurce szczerze mówiąc nieźle mnie zaskoczyła :D

Wiem, że ten post pewnie wielu ostro wpieni, ale zapewniam, że nie chcę szkalować marki itp. po prostu mam własne podejście do auta i tyle.


NOC, szacunek :padam:
Miko126
Posty: 105
Rejestracja: 28 lut 2011, o 16:12
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Miko126 »

Dobry pomysł, pamiętaj jednak że pary oleju smarują układ powietrza. Np w silnikach gdzie jest przepustnica, może się ona zablokować, zawory mogą ulegać szybszemu zużyciu itp.
Pomogłem? Kliknij.
WDB2102171A477889
Tomek24
Posty: 49
Rejestracja: 9 sie 2011, o 00:50
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Tomek24 »

Czy zawor o ktorym tu mowa moze byc przyczyna rozlaczania turbo i obnizania mocy? Pisalem o tym w temacie "320cdi dziwne objawy", dzisiaj wymylem ten czujnik, bo byl ulepiony olejem i auto poki co jezdzi tak jak powinno.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości