- producenci nie zalecają zasilania ich pojazdów gazem a w przypadkach samochodów na gwarancji zabraniają zasilania gazem pod rygorem utraty gwarancjistanleym210 pisze: gaz jest takim samym paliwem jak bena czy ropa, silnik na tym lepiej pracuje niż na benzynie i wcale się nie niszczy,czego nie można powiedzieć do końca o benzynie, bowiem nie spalona benzyna obmywa ścianki cylindrów czego nie robi lpg.
Mity o niedobrym gazie w aucie to już bajka dot. początków tego biznesu.
- zwiększone zużycie silnika i osprzętu niezależne od nowoczesności i generacji instalacji gazowej (trwałość mniejsza o 20% w porównaniu z zasilaniem benzyną) związane z założeniami konstrukcyjnymi przy projektowaniu silnika, nie uwzględniającymi zasilania innymi paliwami niż benzyna
-zwiększone zużycie części silnika (cylindry, tłoki, pierścienie, zawory i gniazda zaworowe, uszczelka pod głowice) ze względu na pracę w środowisku o mniejszym smarowaniu, wyższych temperaturach i dużym zasiarczeniu
-szybciej ulegają awarią urządzenia do zasilania silnika benzyną (gaźnik, wtrysk(i), pompa paliwa) ze względu na pracę na sucho, bez chłodzenia lub bez obciążenia
-szybko zużywa się układ wydechowy (rury, tłumiki) ze względu na wysokie temperatury i duże zasiarczenie
-ze względu na wysokie temperatury spalin katalizator szybciej się wypala a ze względu na duże zasiarczenie gazu katalizator ulega stopniowemu zatykaniu
-nie ma żadnej normy zarówno dotyczącej składu gazu LPG jak i jego czystości. Gaz LPG dostępny w Polsce jest bardzo zasiarczony i zanieczyszczony co dodatkowo powoduje zwiększone zużycie silnika i jego osprzętu
- gaz LPG dostępny w Polsce jest bardzo zasiarczony i zanieczyszczony co powoduje zwiększoną awaryjność instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu zarówno IV generacji - wtrysk gazu w fazie lotnej (awarie wtryskiwaczy, zapychanie się reduktora) jak i V generacji - wtrysk w fazie ciekłej (nie polecanej na gaz LPG sprzedawany w Polsce)
-nie zawsze w PL jest stosowany gaz zimowy inny stosunek % propanu do butanu (jakosc gazu)
-znacznie większa toksyczność spalin dla nowoczesnych silników (z EOBD) zasilanych gazem w porównaniu z zasilaniem benzyną
-zwiększone zużycie gazu w porównaniu z benzyną o nawet 30% przy dobrze wyregulowanej instalacji gazowej ze względu na mniejszą wartość energetyczną/kaloryczność gazu
-przy takiej regulacji instalacji LPG że silnik spala tyle samo gazu co benzyny pewnym jest że mieszanka gazowa jest mocno zubożona co wpływa na znaczne zwiekszenie temperatury spalania co skutkuje uszkodzeniami m.in. : uszczelki pod głowicą, gniazd zaworowych, tłoków
-w warunkach górskich zużycie gazu w porównaniu z benzyną może nawet przekroczyć 50%
- zmniejszona moc silnika na LPG o min. 10% szczególnie dająca się odczuć na wyższych obrotach przy dynamicznym przyśpieszaniu (szczególnie uciążliwa przy jeździe górskiej)
-zmniejszona moc silnika na benzynie o około 10% ze względu na zwężkę w układzie dolotowym (dotyczy instalacji mieszalnikowych)
- możliwość przegrzewania się silnika (np: w czasie upałów lub postoju w miejskich korkach) lub podczas jazdy z dużym obciążeniem silnika (np: w górach, przy holowaniu przyczepy)
- możliwość detonacji w kolektorze dolotowym (nie dotyczy instalacji wtrysku gazu IV i V generacji)
-ograniczona możliwość zastosowania w silnikach z turbosprężarką gdyż turbosprężarka będzie ulegać przegrzewaniu ze względu na wiekszą temperaturę spalin niż przy zasilaniu benzyną
- ograniczona możliwość zastosowania w silnikach z mechanicznie sterowanym wtryskiem paliwa
- przy instalacjach wtryskowych gazu możliwoć falowania jałowych obrotów ze względu na spóźnione i nieprecyzyjne wtryskiwanie gazu związane z iormacjami podawanymi przez sondy Lambda
- tańsza jazda związana z niższą ceną gazu ale ze względu na koszty montażu instalacji gazowej "odpracowuje się" po 20 tyś. km a w przypadku instalacji wtrysku gazu po 40 tyś. km
- należy prowadzić rozruch zimnego silnika na benzynie oraz rozgrzać silnik do temperatury 70° C nim przełączymy na gaz ze względu na trwałość silnika i zużycie gazu
-przy eksploatacji na krótkich dystansach (do 3 km) na których silnik nie osiąga temperatury 70° C przy stosowaniu gazu jego zużycie rośnie do ponad 200% ze względu na podawanie gazu do silnika w fazie ciekłej gdyż parownik/reduktor wymaga temperatury powyżej 70° C w celu odparowania gazu do fazy lotnej oraz powoduje zamarzanie parownika i przyśpieszone zuzycie membrany(nie dotyczy instalacji wtrysku gazy w fazie płynnej V generacji)
- co rok obowiązkowe dodatkowe badania diagnostyczne na Stacji Kontroli Pojazdów
-co 15 tyś. km lub co rok wymagana regulacja instalacji gazowej ze względu na niską stabilność nastawów (rozstrajają się nawet wtryskowe)
- co 15 tyś. km lub co rok wymagana wymiana świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia
- co 45 tyś. km lub co 3 lata reduktor wymaga czyszczenia ze względu na zaniaczyszczenia w gazie LPG
-co 45 tyś. km lub co 3 lata reduktor wymaga wymiany membrany
-czas użytkowania butli na gaz do 10 lat ze względu na dozór techniczny
- instalacji gazowej raz zamontowanej nie można zamontować w innym samochodzie co uniemożliwia odsprzedaż
-krytyczne podejście części społeczeństwa do drogich szybkich aut z założonymi instalacjami lpg- skąpstwo właściciela, zastaw sie a pokaż sie
-niejednokrotnie użytkownik (nia kazdy) auta z lpg statystycznie bardziej zwraca uwage na cene serwisowania auta (korzysta z tańszych czesci,uzywanych badź kiepskiej jakosci zamienników, wydłuża okresy miedzy przeglądami)
- wszelkie akcesoria i materiały eksploatacyjne przeznaczone do silników zasilanych gazem (oleje, świece zapłonowe) nie dają żadnych korzystnych efektów
-przy eksploatacji na gazie należy szczególnie w warunkach jesienno-zimowych posiadać zbiornik paliwa napełniony co najmniej do połowy z względu na skraplanie się pary wodnej
-nie można dopuszczać do całkowitego opróżnienia zbiornika paliwa ze względu na możliwość zatarcia pompy paliwa
-raz na rok należy wymienić lub zużyć benzynę w zbiorniku paliwa
- zbiornik paliwa w którym jest zawsze mała ilość paliwa znacznie szybciej koroduje od wewnątrz co przyczynia się do przedostawania się zanieczyszczeń korozyjnych do paliwa które powodują awarie pampy paliwa oraz awarie wtryskiwaczy (zjawisko nasila się gdy jest mała rotacja paliwa)
- mniejsze bezpieczeństwo zarówno podczas postoju, jazdy jak i wypadku związane z ewentualnym ulatnianiem się gazu
-może być wyczuwalny zapach gazu zarówno na zewnątrz samochodu jak i wewnątrz
-mozliwośc wybuchu w przypadku pozostawienia auta w niewentylowanym pomieszczeniu i nieszczelna instalacja, badz wypadku
-butla na gaz zajmuje przestrzeń bagażową lub przestrzeń na koło zapasowe
-konieczność wożenia koła dojazdowego luzem, bądź tkzw. wąskiej dojazdówki
- butla na gaz wraz z gazem może ważyć nawet 100 kg co przyczynia się do szybszego zużuwania się tylnego zawieszenie a szczególnie amortyzatorów oraz szybszego zużywania się hamulców
-butla na gaz wraz z gazem może ważyć nawet 100 kg co powoduje zmniejszenie ładowności samochodu o 100 kg
- butla na gaz wraz z gazem może ważyć nawet 100 kg przez co zmienia się rozkład masy na poszczególne osie co ma nie mały wpływ na dynamiczne zachowanie sie samochodu (zjawiska : podsterowności, nadsterowności, stateczności)
-samochodami zasilanymi gazem nie można wjeżdżać do podziemnych parkingów i podziemnych garaży
- samochodami zasilanymi gazem nie można szybko pokonywać zakrętów ze względu na poprzeczne siły bezwładności - odśrodkową, które działają na membranę reduktora co powoduje niestabilne zachowanie się silnika inne przy zakrętach w prawo a inne przy zakrętach w lewo
- silnik samochodu zasilanego gazem może nie posiadać odcięcia paliwa które występuje na benzynie po przekroczeniu maksymalnych obrotów silnika
-w niektórych krajach europejskich nie ma możliwości zatankowania gazu LPG do samochodu, badź jest trudna dostępnośc stacji
-w róznych krajach europejskich są stosowane różne standardy końcówek do tankowania gazu LPG
-zakup auta na jeden sezon i zakładanie do niego instalacji LPG mija sie z celem dopiero po dłuzszym uzytkowaniu zwraca sie koszt instalacji i zaczyna na siebie zarabiać
-koniecznośc założenia i serwisowaniua gazu w profesjonalnym warsztacie, problemy z instalacjami w autach z rynku wtórnego
-czeste odsyłanie od warsztatu do warsztatu (bo my sie gazem nie zajmujemy..)
-dłuższy czas oczekiwania na stacji - osoba uprawniona do zatankowania gazu na stacji
-zamontowanie wlewu gazu w niedogodnym miejscu (bród\trudny dostęp\ryzyko uszkodzenia)
-częsta konieczność tankowania auta na stacjach, mały zasięg na butli