Strona 1 z 1

Nie jedzie prosto-czyli wszystko o zbierznosci i zawieszeniu

: 12 gru 2010, o 23:38
autor: allias
Przegladam czaem forum i widze teksy: nie jedzie w prostej linii, zostawia 4 slady albo sciaga... Powodow moze byc kilka.

1. ZLE USTAWIONA ZBIEZNOSC/GEOMETRIA.

Powodow na to mozna znalezc wiele powodow oraz ktorych parametry zbieznosci moga powodowac sciaganie podczas jazdy. To co mam zamiar zaraz przedstawic chcialbym zeby bylo brane jako ewentualnosc a nie jako pewnik gdyz kiedy mowimy o zbieznosci/geometrii skladnia poszczegolnych elementow wplywa na ogolna jakosc jazdy.

Najwiekszym problemem sciagania jest roznica kata wyprzedzenia (ang: CASTER) gdyz roznica nawet 0.5 stopnia pomiedzy stronami moze ale nie musi wplynac na sciaganie. Kazdy samochod jest inny i moze reagowac inaczej.

Czestym elementem jest rowniez przeciwne wartosci kata pochylenia:
np prawa strona ma +0.5 st a lewa ma -0.5 to w takiej sytuacji mozemy sie spodziewac sciagania na prawa strone.

Dodatkowym elementem ktory moze wplynac na sciaganie przy geometri jest tzw "Thrust angle" czyli kat odniesienia przodu do tylu samochodu.

Czyli jak widac jest wiele czynnikow wplywajacych na prawidlowa/"prosta" jazde.


2. "RADIAL PULL" czyli wielkosc opon i problem zwiazany ze stalowymi pasami wewnatrz opony.

Jak wszyscy wiemy opony skadaja sie z wielu warstw gumy i pasow stalowych lub gumy i "sznorkow" w zaleznosci od konstrukcji i producenta. Czesto sie jednak zdarza ze jeden z tych pasow "strzeli" co powoduje male odksztalcenie sie opony. Co za tym idzie, zniemia sie wiekosc opny w danych okolicach powodujac wplyw na to jak dana opona sie bedzie zachowywac. Zerwanie sie jednego lub kilku takich pasow nie jest nie bezpieczne i uzytkownik tego nie odczuwa. Jest to normalnym elementem uzytkowania opony. Malo ktora kompania przyjmie reklamacje na to gdyz nie ma mowy o sprawdzeniu tego bo nie jest to widoczne. (Prosze nie ciagnac mnie za jezyk w tej sprawie :) )

Jest jednak metoda na uporanie sie z tym problemem. Jesli nasze opony NIE sa "DIRECTIONAL" czyli z bieznikiem V, mozemy zamienic je stronami czyli z prawej na lewa i z lewej na prawa (razem z felgami, nie ma konicznosci zmiany montarzu). Jesli problem znikl... mamy z glowy. Jesli sciaga w druga strone? Wiemy ze to wlasnie ten problem z oponami i musimy z tym zyc. Jesli nie pomoglo - znaczy ze mamy problem gdzies indziej.


3. PROBLEM Z HAMULCAMI.

Nazwa mowi sama za siebie. Zapieczony zacisk, przybrudzone prowadnice na hamulcu lub calkiem zjedzone hamulce na jednej stronie bedzie powodowal problem ze sciaganiem w jedna strone.

Rozwijac tego nie bede ale sprawdzic mozna to w nastepujacy sposob. Jesli po nacisnieciu hamulca jest jeszcze gorzej... odpowiedz jest jak wyzej. Potrzeba jest sprawdzenia/naprawy hamulcow.


4. WYBITE ZAWIESZENIE.

Tu chyba sprawa oczywista jest, ze kiedy mamy luzy na elementach zawieszenia to nasze elementy sie przemieszczaja. Szczegolnie luzy na wachaczach maja duze znaczenie dla parametrow zbieznosci co moze wplywac bezposrednio na problemy ze sciaganiem.

Mam nadzieje ze wspomnialem chyba o wszystkim.

-------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------

Czesc druga czyli troche pojec.

Zdaje sobie sprawe ze nikt nie bedzie robic zbieznosci samemu (choc kto wie) ale znajomosc pojec moze sie przydac.

--- Musze uprzedzic ze czesc info bedzie po angielsku bo malo mi jest znana terminologia polska bo pracowalem przy tym tylko za granica. Jesli ktos zna odpowiedniki -- to poprawie. ---

WLASCIWA ZBIEZNOSC:
1. Zbieznosc na 4 kola = Przod i tyl
2. Zbieznosc "Thrust" = Gdzie tylne kola sa ustawione w stosunku do przednich.

Drugi przypadek jest poprostu rezultatem wlasciwej zbieznosci na 4 kola.

Zalety zbieznosci na 4 kola/Thrust:
• Dluzsza zywotnosc opon
• Lepsza przyczepnosc
• Pomaga w zmniejszeniu nieregularnego zcierania sie opon
• Pomaga w eliminacji "sciagania na strone" (nie zawsze go calkowicie eliminuje)
• Moze nawet pomniejszyc spalanie (w skrajnych przypadkach)

CAMBER
DEFINICJA: W polskich opisach znalazlem ze opisuje sie jako kat nachylenia. Jest to kat ktory zawiera sie pomiedzy linia prostopadla do drogi a gora kola.
CEL: Ustawianie centruje nacisk na opone eliminujac sciaganie na strone. Wlasciwe ustawienie redukuje niewlasciwe scieranie i sciaganie.
ZA DUZY KAT -/+:
a) Scieranie na zewnatrz/wewnatrz opony.
b) Dodatkowe obciazenie na czesci zawieszenia powodujac ich szybsze zuzywanie.
c) Sciaga na jedna strone na prostej.

CASTER:
DEFINICJA: Spotkalem sie z definicja jako kat wyprzedzenia. Jest to kat w plaszczyznie pomiedzy dolnym a gornym sworzniem, wzglednie gornym mocowaniem amortyzatora.
CEL: Kat wyprzedzenia wplywa na stabilnosc a takze reakcje ukladu kierowniczego. Np jak sprawnie kierownica odbija. W Mercach wysoki kat wyprzedzenia decyduje o promieniu skretu.
Zbyt duza roznica pomiedzy stronami powoduje sciaganie na strone.


Oba wymienione parametry sa elementami geometrii. Teraz czas na zbieznosc.

TOE:
DEFINICJA: Czyli poprosu zbieznosc. Jest to roznica pomiedzy przodem kol a tylem kol (na jedej osi) mierzonej na wysokosci polsi.
CEL : Minimalizuje nadmierne i nie rowne zuzywanie sie opon. Pomaga w skrajnych przypadkach w lepszej przyczepnosci.
Za duza zbieznosc:
a) Zle scieranie opon na zewnatrz.
b) Mozliwe tworzenie sie efektu "pily" lub "zabkowania" na oponie.
c) Odczuwalne ostre zaciecia na gumie.

THRUST ANGLE:
DEFINICJA: Jak jest ustawiona przednia os w stosunku do tylnej. Gdzie miesci sie linia centralna samochodu.
Zly Thrust bedzie powodowal:
a) Scieranie sie opon.
b) Zle ustawienie kierownicy nawet przy dobrej zbieznosci.
c) Moze sciagac na strone.
d) Samochod bedzie wygladal z tylu jakby porzadnie oberwal z boku.

-----------------------------------------------

fabek... jesli uwazasz ze powinno znalezc sie w FAQ to zrobie linka ale uwazam ze to znow wiedza ogolna - nie tylko do Merca i nie koniecznie .