BMKommando pisze:
dlaczego ASO merca leje pełny syntetyk,
Bo syntetyk jest lepszy i po co lać gorszy skoro można lepszy? Chyba, że decyduje tylko cena.
BMKommando pisze:
a prywatny serwis przerzuca się na półsyntetyk, przebieg auta? lepsza ochrona na półsyntetyku?
Możliwości jest wiele. MB dopuszczał olej 10W40 też do tego silnika to wlali. Wiele osób wierzy w mity o tym, że syntetyk nie nadaje się do silników z większym przebiegiem. Inna możliwość jest jeszcze prostsza - klient oszczędzał, a 10W40 w beczce jest tani więc lał to co było w warsztacie. Jak kupiłem moje auto też było na 10W40, a serwisowane do końca w szwajcarskim ASO. Raz wlałem 10W40 na próbę (około 1000km) i potem przeszedłem na 5W40 i tak jest do dzisiaj (w międzyczasie przetestowałem różne płukanki i nic nie leje, nic nie cieknie).
10W40 teoretycznie wystarcza do tego silnika więc nic złego się nie dzieje. Jednak półsyntetyki mają wady - gorzej myją, mają niższy punkt spalania (łatwiej zapiec pierścienie), w zimie szybciej gęstnieją. Tak naprawdę najbardziej na 10W40 auto dostaje w zimie.
Lepiej wlać tańszy syntetyk (np. polski Specol po niecałe 60zł za 4 litry) niż półsyntetyka "renomowanej firmy".
BMKommando pisze:
Więc tu jest pytanie do was? Osobiście wolę dołożyć trochę więcej i kupić lepszy półsyntetyk np Valvoline 10w40 lub LIQUI MOLY 10w40 ale nie wiem czy spełniają specyfikacje mercedesa, więc poradzie co lać teraz by było dobrze?
Te silniki naprawdę nie mają super wymagań - to konstrukcje z lat 90. a oleje rozwinęły się przez te lata. Lepiej lej tańszy i częściej zmieniaj, raz na jakiś czas daj płukankę. Wymieniłeś dobre oleje ale ja bym jednak dołożył te kilkadziesiąt złotych do 5W40. Ważne żeby miał normę ACEA A3/B3 lub A3/B4, a nie A5 bo to są bardzo lekko bieżne które średnio nadają się do silników z tych lat (w przypadku 10W40 nie ma tego problemu, bo nie ma chyba półsyntetyków spełniających A5, choć bywają, niezmiernie rzadko syntetyki 10W40 ale A5 nie widziałem).
Do marek które wymieniłeś dodałbym jeszcze Total (dobra cena), Specol (poza konkurencją cenową, polecam, jeżdżę sam na nim), Motul, Amsoil (drożej, ale przewyższa wszystko, chyba tylko Millers wyżej od tego stoi a ceny Millersa są absurdalne), Fuchs Oil i wreszcie Millers.
Zrób sobie procedurę taką jak ja. Kup (z beczki jak warsztat ma na stanie) 10W40 i popatrz czy zaraz po zmianie nic się nie dzieje. Przejedź 500-1000km i wtedy zmień na 5W40.