OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Silniki, skrzynie biegów, przeniesienie napędu, układ chłodzenia.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Deiv
Posty: 44
Rejestracja: 22 maja 2016, o 14:08

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Deiv »

Cześć,
Mam w swoim mercu (2.2 CDI) zalany Orlen Platinum 10w40, zblizam się do wymiany. Lać ten sam czy zmieniać na jakiś inny, lepszy?

VIN: WDB2100061B045693
Obrazek
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Lepszy w tym wypadku to będzie świeży.
Nie widzę potrzeby ale jak masz ciśnienie nadmiaru gotówki zawsze możesz zainwestować w 5/40 jakiego Totala czy Elfa albo Lotosa no ale z poziomu 60zł/4L idziesz w poziom 100zł za te same 4L.
No total za 100zł daje 5L
Deiv
Posty: 44
Rejestracja: 22 maja 2016, o 14:08

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Deiv »

Piasek pisze:Lepszy w tym wypadku to będzie świeży.
Nie widzę potrzeby ale jak masz ciśnienie nadmiaru gotówki zawsze możesz zainwestować w 5/40 jakiego Totala czy Elfa albo Lotosa no ale z poziomu 60zł/4L idziesz w poziom 100zł za te same 4L.
No total za 100zł daje 5L
A Valvoline albo Motul?
Obrazek
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Przepłacanie.
Deiv
Posty: 44
Rejestracja: 22 maja 2016, o 14:08

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Deiv »

Piasek pisze:Przepłacanie.
Dzięki.
Obrazek
ostry
Posty: 12
Rejestracja: 9 maja 2018, o 14:46

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: ostry »

Witam.
Od niedawna jestem posiadaczem W210 2002r. 2.0 benzyna+gaz, skrzynia manualna 6biegowa. Planuję wymienić olej silnikowy i olej skrzyni biegów. Jeśli chodzi o olej silnikowy to pod maską mam karteczkę z nazwą oleju - Acanza 10w40. Czy powinienem wymienić na taki sam olej? A jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów to kompletnie nie mam pojęcia jaki olej wybrać. Proszę o rady. Pozdrawiam
W210 2.0 kompresor 163KM, 2002r.
WDB2100481B236059
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

ostry pisze:Witam.
Od niedawna jestem posiadaczem W210 2002r. 2.0 benzyna+gaz, skrzynia manualna 6biegowa. Planuję wymienić olej silnikowy i olej skrzyni biegów. Jeśli chodzi o olej silnikowy to pod maską mam karteczkę z nazwą oleju - Acanza 10w40. Czy powinienem wymienić na taki sam olej? A jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów to kompletnie nie mam pojęcia jaki olej wybrać. Proszę o rady. Pozdrawiam
Co do silnika to kup 10w40, przejedź z tysiąc kilometrów i zmień na docelowy 5w40. Przy przejściu na docelowy możesz zastosować płukankę. Kilka postów wyżej masz mój opis dlaczego tak. A jakich firm olej? Polecam Specol bo jest dobry i tani ale też Total, Elf. Jak masz za dużo kasy i chcesz zaszaleć to Amsoil, Millers itp.
Ważne, żeby zmieniać w miarę często (w sprawnym cywilnym benzyniaku pomiędzy wymianami olej pomiędzy wymianami nie powinien być czarny).
ostry
Posty: 12
Rejestracja: 9 maja 2018, o 14:46

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: ostry »

rr6 pisze:
ostry pisze:Witam.
Od niedawna jestem posiadaczem W210 2002r. 2.0 benzyna+gaz, skrzynia manualna 6biegowa. Planuję wymienić olej silnikowy i olej skrzyni biegów. Jeśli chodzi o olej silnikowy to pod maską mam karteczkę z nazwą oleju - Acanza 10w40. Czy powinienem wymienić na taki sam olej? A jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów to kompletnie nie mam pojęcia jaki olej wybrać. Proszę o rady. Pozdrawiam
Co do silnika to kup 10w40, przejedź z tysiąc kilometrów i zmień na docelowy 5w40. Przy przejściu na docelowy możesz zastosować płukankę. Kilka postów wyżej masz mój opis dlaczego tak. A jakich firm olej? Polecam Specol bo jest dobry i tani ale też Total, Elf. Jak masz za dużo kasy i chcesz zaszaleć to Amsoil, Millers itp.
Ważne, żeby zmieniać w miarę często (w sprawnym cywilnym benzyniaku pomiędzy wymianami olej pomiędzy wymianami nie powinien być czarny).
Dzięki wielkie! A co jeśli chodzi o skrzynię?
W210 2.0 kompresor 163KM, 2002r.
WDB2100481B236059
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

ostry pisze:
rr6 pisze:
ostry pisze:Witam.
Od niedawna jestem posiadaczem W210 2002r. 2.0 benzyna+gaz, skrzynia manualna 6biegowa. Planuję wymienić olej silnikowy i olej skrzyni biegów. Jeśli chodzi o olej silnikowy to pod maską mam karteczkę z nazwą oleju - Acanza 10w40. Czy powinienem wymienić na taki sam olej? A jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów to kompletnie nie mam pojęcia jaki olej wybrać. Proszę o rady. Pozdrawiam
Co do silnika to kup 10w40, przejedź z tysiąc kilometrów i zmień na docelowy 5w40. Przy przejściu na docelowy możesz zastosować płukankę. Kilka postów wyżej masz mój opis dlaczego tak. A jakich firm olej? Polecam Specol bo jest dobry i tani ale też Total, Elf. Jak masz za dużo kasy i chcesz zaszaleć to Amsoil, Millers itp.
Ważne, żeby zmieniać w miarę często (w sprawnym cywilnym benzyniaku pomiędzy wymianami olej pomiędzy wymianami nie powinien być czarny).
Dzięki wielkie! A co jeśli chodzi o skrzynię?
Do manuala:

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.10_en.html

czyli z normą 235.10, może być Mobil lub oryginał MB (OE 001989840309 w necie widziałem za 95zł). Wchodzi około 1,2 litra.
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Niby tak ale to jakieś szaleństwo cenowe kiedy to najnormalniejszy 75W-80 na dodatek w klasie GL-4 (bo takiego wymaga). Z aprobatą MB kosztuje ok 20zł/litr
http://allegro.pl/mannol-mtf-4-getriebe ... 34838.html
Henryk
Posty: 88
Rejestracja: 4 maja 2013, o 09:40
Lokalizacja: Olsztyn, WM

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Henryk »

:| Od zarania dziejów w książce obsługi pojazdu w serwisach Mercedesa jest 10 w40, 10w40.... to dlaczego teraz trzeba zmieniać na 5 W?
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Nie trzeba ale można. 10/40 też dobry będzie.
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Henryk pisze::| Od zarania dziejów w książce obsługi pojazdu w serwisach Mercedesa jest 10 w40, 10w40.... to dlaczego teraz trzeba zmieniać na 5 W?
Tak jak pisze Piasek, nie trzeba ale można. Dlaczego? Dlatego, że 5W40 w zimie lepiej się sprawdza. Choć z drugiej strony zimy coraz cieplejsze są..... Tak naprawdę to te silniki nie mają specjalnych wymagań, ważne żeby utrzymywać czystość - w miarę często zmieniać olej.
Awatar użytkownika
Dobrodziej_1983
Posty: 593
Rejestracja: 20 lis 2016, o 02:22
Lokalizacja: Gdańsk

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Dobrodziej_1983 »

Henryk pisze::| Od zarania dziejów w książce obsługi pojazdu w serwisach Mercedesa jest 10 w40, 10w40.... to dlaczego teraz trzeba zmieniać na 5 W?
Jak piszą koledzy, nie trzeba. Pamiętaj jednak że 5w na przykład, szybciej dostaję się na górę silnika i w mrozach nie chodzi górą na sucho tyle czasu co przy 10w. Dwa że 10w nie zrobi Ci takiego myju myju w silniku co syntetyczny 5w który ma dodatki myjące. A więc, wcale nie że trzeba. Jednak coś tam chyba daje.
WDB2100171A513939 e290td - classic - sedan - manual -1997r. 160km/400NM
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Dzisiaj porównując przeciętnie dobry olej 10W-40 z przeciętnym 5W-40 (potocznie zwanym syntetykiem zaś w rzeczywistości będącym olejem HC) różnice są na prawdę niewielkie. Np taka temp. płynięcia dla olejów 10W oscyluje obecnie w granicach -26*C kiedy dla hydrokrakowanych 5W to okolice -28 do -32*C. Oczywiście mowa o oleju świeżym i czystym a nie takim co już 10 tyś km w silniku nalatał.
Także na prawdę nie można zarzucać olejom 10W jakichś stereotypów że 10W to zło a 15W to już w ogóle... do traktorów bo to co dzisiaj produkują/oferują w tej materii to zupełnie inne oleje niż wtedy kiedy powstawały czyli gdzieś w latach 80tych ubiegłego wieku. Wystarczy poczytać, porównać karty charakterystyk produktów 10W takiego Specoil`a, Lotosa czy Gulfa i zestawić z bodajże najpopularniejszym olejem 5W-40 takim magnatec`iem i różnice w większości przypadków (po przeliczeniu na % będą 1-cyfrowe)... kwestia tego ze 3 w/w kosztują ok 60zł/4L zaś magnatec 2x tyle.
Parkowanie pod chmurką, dużo zimnych startów, krótkie przeloty to są wszystko czynniki obligujące wręcz do stosowania olejów 5W, nawet jeżeli silnik go pochłania lub gubi: albo się na to godzimy albo robimy remont jak przystało. Ale nie zabijać się dla tych 5W za wszelka cenę, zwłaszcza popadając w skrajności typu 5/30 lub 0/30 bo to często więcej problemów niż korzyści w takim 20-letnim silniku okulara z przebiegiem 500+
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości