To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Mercedes E klasa W210
Mercedes klasy E "Okularnik" (1995 - 2002)

Off topic - Turbosprężarki

papuga99 - 2009-12-31, 19:21
Temat postu: Turbosprężarki
Znalazłem troszkę o turbosprężarkach,może się ta wiedza komuś przyda.

Historia turbodoładowania silników

Historia turbodoładowania jest niemal tak długa jak historia silnika spalinowego. Już w latach 1885 i 1896 Gottlieb Daimler i Rudolf Diesel prowadzili badania nad zwiększeniem mocy i zmniejszaniem zużycia paliwa silników poprzez wstępne sprężanie powietrza.

Pierwsza turbosprężarka miała ograniczone zastosowanie - używano jej tylko w bardzo dużych silnikach, m.in. okrętowych. W przemyśle samochodowym turbodoładowanie zaczęło się wraz z silnikami samochodów ciężarowych. W 1938 roku firma "Swiss Machine Works Saurer" skonstruowała pierwszą turbosprężarkę do silnika samochodu ciężarowego. W 1952 roku Szwajcar Alfred Büchi jako pierwszy z sukcesem powiązał turbodoładowanie z wydechem spalin, i osiągnął wzrost mocy silnika o więcej niż 40%. Odtąd krok po kroku zaczęło się wprowadzanie turbodoładowania do przemysłu motoryzacyjnego.

Chevrolet Corvair Monza i Oldsmobile Jetfire były pierwszymi autami osobowymi z turbodoładowaniem - zadebiutowały na przełomie 1962 i 1963 roku. Pomimo większej mocy, niski wskaźnik niezawodności spowodował ich szybkie zniknięcie z rynku.



Po pierwszym kryzysie paliwowym w 1973 roku turbodoładowanie na stałe przyjęło się w silnikach dieslowskich pojazdów ciężarowych. Wysokie koszty inwestycyjne związane z turbodoładowaniem były wyrównane przez niskie koszty paliwa. Wzrost liczby turbosprężarek w samochodach ciężarowych wymusiły także coraz surowsze regulacje dotyczące emisji spalin w latach 80-tych. Obecnie każdy samochód ciężarowy wyposażony jest w turbodoładowanie.

W latach 70-tych turbosprężarka znalazła zastosowanie w sportach motorowych, szczególnie w wyścigach Formuły 1. Od tego momentu następuje wzrost popularności turbodoładowania samochodów osobowych. Słowo "turbo" staje się modne. W tamtych czasach niemal każdy producent samochodów proponował przynajmniej jeden topowy model z silnikiem benzynowym wyposażonym w turbosprężarkę. Tendencja ta wygasła po kilku latach, ponieważ silniki benzynowe z turbodoładowaniem zużywały zbyt dużo paliwa.

Rzeczywisty przełom w turbodoładowaniu samochodów osobowych nastąpił w 1978 roku wraz z wprowadzeniem wysokoprężnego silnika z turbodoładowaniem w Mercedesie 300 SD, a następnie w 1981 w VW Golfie Turbodiesel. Znaczenie turbosprężarek w samochodach osobowych zwiększało się ze względu na ich coraz większą sprawność połączoną z niższą emisją spalin.

Fascynacja turbodoładowaniem, która zaczęła się w latach 60-tych i 70-tych trwa do dziś, a najważniejszą przyczyną stosowania turboturbosprężarek jest ograniczenia zużycia paliwa i emisji zawartch w nim toksycznych związków.

Zasada działania turbosprężarki

Turbosprężarki jeszcze niedawno temu kojarzyły się wyłącznie z samochodami sportowymi z wyższej półki. A teraz? Niemal każdy rodzinny diesel może pochwalić się turbodoładowaniem. Urządzenie to nie dziwi już nawet w małym aucie miejskim. Powszechność tej techniki sprawia, że wielu kierowców zapomina, iż doładowane silniki wymagają "szczególnej troski". Złe traktowanie turbosprężarki zemści się prędzej czy później.
Do czego służy turbo?

Turbodoładowanie to nienowy wynalazek, ma już niemal 100 lat. Do seryjnych samochodów osobowych trafiło jednak znacznie później, dopiero w latach 70. Kiedyś stosowane było głównie w celu podniesienia osiągów samochodów sportowych lub umożliwienia pracy silników spalinowych na znacznych wysokościach. W autach współczesnych priorytety są najczęściej zupełnie inne - na pierwszym miejscu stawia się zmniejszenie zużycia paliwa, niższą emisję toksycznych spalin, lepszą elastyczność silnika. Turbodoładowane silniki pozwalają oszczędzać masę pojazdu. Silnik wolno ssący (bez turbo) o takiej samej mocy musi być dożo większy, waży nawet dwa razy więcej od silnika doładowanego, zwykle zużywa więcej paliwa.
Jak to działa?
Zasada działania turbosprężarki

Zasada działania turbosprężarki jest prosta. Turbo składa się z dwóch wirników umieszczonych na wspólnym wale. Jeden z nich znajduje się w układzie wydechowym i jest napędzany energią spalin wydobywających się z silnika. Drugi z wirników znajduje się w przewodzie dolotowym. Dzięki specjalnie wyprofilowanym łopatkom, pod wpływem ruchu obrotowego wału wtłacza on do silnika powietrze pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego. Dzięki temu silnik pracuje wydajniej. Dzieje się tak dlatego, że uzyskiwana moc zależy od wielkości dawki paliwa spalonej w określonym czasie. Aby jednak spalanie było efektywne, należy dostarczyć odpowiednią ilość tlenu. Do spalenia kilograma paliwa potrzeba ok. 14 kilogramów powietrza. Większa ilość powietrza wtłoczona do silnika powala spalić przy takich samych obrotach i takiej samej pojemności silnika odpowiednio więcej paliwa. Mieszanka spala się dokładniej, więc spaliny są mniej toksyczne.

Skoro to tak wspaniałe rozwiązanie, to dlaczego nadal nie trafiło pod maski wszystkich samochodów? Okazuje się, że wynalazek prosty w teorii, w praktyce niesie ze sobą sporo problemów. Turbosprężarka pracuje w niezwykle ciężkich warunkach. Jej wirnik znajduje się w strumieniu spalin osiągającym nawet ponad 1000°C. W dodatku wał turbiny obraca się z prędkościami dochodzącymi do niewyobrażalnych 290 tys. obr./min. Stworzenie urządzenia, które to wytrzyma, jest prawdziwym wyzwaniem dla konstruktorów. W dodatku cały silnik musi być dostosowany do osiąganej wyższej mocy. Silniki doładowane często mają wzmocniony układ korbowy, wydajniejsze chłodzenie i lepsze smarowanie.

Innym problemem jest nierównomierna charakterystyka pracy silników z turbo. Pierwsze takie konstrukcje słynęły z tzw. turbodziury. Zjawisko to polegało na tym, że między dodaniem gazu a faktyczną reakcją silnika mijała dłuższa chwila. Turbina potrzebowała czasu, zanim mogła dostarczyć do silnika powietrze pod odpowiednim ciśnieniem. Kiedy to jednak następowało, samochód z niesamowitym impetem rwał się do przodu. Kierowcy poszukujący podobnych wrażeń w nowych autach będą rozczarowani. Dzięki udoskonalonej konstrukcji i lepszemu sterowaniu zjawisko "turbodziury" zostało niemal całkowicie wyeliminowane. Turbosprężarki wyposażone w zawory upustowe regulujące ciśnienie doładowania lub systemy zmiennej geometrii turbiny dostarczają właściwego ciśnienia przez cały czas.
Zadbać o turbinę

Trwałość turbosprężarki zależy przede wszystkim od prawidłowej eksploatacji. Po uruchomieniu silnika nie należy od razu wykorzystywać pełnej mocy jednostki. Nie powinno się też od razu po jeździe gasić doładowanego silnika. Turbo musi ostygnąć na wolnych obrotach. Jeżeli chwilę przedtem silnik był mocno obciążony, wirnik sprężarki może obracać się nawet ponad 100 tys. obr./min. Póki silnik pracuje, jest on smarowany i chłodzony olejem. Gdy zostaje wyłączony natychmiast po zakończeniu forsownej jazdy, smarowanie wirnika zostaje gwałtownie "odcięte". Dopóki nie zatrzyma się on (zajmuje to kilkadziesiąt sekund lub nawet więcej), pracuje bez smarowania. To powoduje szybkie zużycie.

Podobnie oszczędności dotyczące obsługi, wymiany płynów i materiałów eksploatacyjnych zemszczą się szybko. Zużyty olej silnikowy może w szybkim tempie doprowadzić do awarii całego zespołu, podobnie jak stary filtr powietrza. Wystarczy, że do wirnika przedostaną się drobiny piasku lub oderwane fragmenty wkładu filtra. Wobec olbrzymiej prędkości obrotowej turbiny siła uderzenia jest ogromna. Poważne zniszczenia są wtedy nieuniknione.

Przyczyny awarii turbosprężarek

W związku z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem turbosprężarek w nowo produkowanych samochodach, należy zwrócić uwagę na warunki jej pracy. Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mogła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji. Nie wymaga ona jakichkolwiek specjalnych remontów, a badanie powinno ograniczyć się tylko do kilku podstawowych czynności zgodnych z instrukcją użytkowania turbosprężarki dostarczonej przez producenta.

Czynności te powinny obejmować:

* Okresowych zmian oleju.
* Konserwacji systemu filtracji oleju (filtr oleju, przewody).
* Kontroli ciśnienie oleju.
* Konserwacji systemu filtracji powietrza (filtr powietrza, przewody).

W przypadku wystąpienia awarii, 90% z nich następuje z powodu następujących przyczyn:

1. Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał.

Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układów ssącego i wydechowego silnika.

Nigdy nie próbuj prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!!!
2. Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem.

Na zdjęciu głębokie rysy na łożyskach spowodowane przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
* zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
* zużycie silnika
* niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
* złej jakości olej silnikowy
3. Przerwy w dostarczaniu oleju.

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (45 sekund ) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

Przyczyną może być:
* wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem
* wymiana oleju i filtra oleju
* długi okres nie używania samochodu
* nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
* niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania
* zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo
4. Niedobór ciśnienia oleju.

Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres ( powyżej 810 sekund ) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:
* zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
* niesprawna pompa olejowa
* niski poziom oleju w misce olejowej
* zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu
5. Przegrzanie.

Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.

Przyczyny:
* zablokowany lub zużyty filtr powietrza
* zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy
* złej jakości olej silnikowy
* zbyt rzadka wymiana oleju w silniku
* przedmuchy powietrza i spalin
* niesprawne wtryskiwacze
* źle zamocowany korpus turbiny
* niesprawny system smarowania i turbosprężarki
* niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)

Turbosprężarki Mercedes-Benz
Producent Model L Typ silnika Moc Rok Typ turbo O.E. P/N Nr turbo
C class (W202) 2,2 OM611 - 1999 GT2052S A6110961099 700625-0002
C class (W202) 2,2 OM611 92kW 2000 GT2052S A6110961099 716111-0001
C class AMG 3 OM612DE30 170kW@3000 2002 GT2359V A6120960899 729355-0001
E class 2,2 OM611 W210 85,105/116143 1999 GT1852V A6110960799 709835-0001
E class 2,2 OM611 W210 105kW 2003 GT1852V A6110960799 709835-0002
E class 2,2 OM611 W210 105kW 2003 July GT1852V A6110960799 709835-0002
E class 3,2 OM613 145kW 2003 GT2359V A6130960199 709841-0002
E class & M 2,7 OM612 125/170 1999 GT2256V A6120960299 709837-0001
E class & M 2,7 OM612.961 125/170 1999- GT2256V 6120960099 709837-0001
E class & S 3,2 OM613 145kW 1999 GT2359V A6130960199 709841-0001
E class & S 3,2 OM613 145kW 2003 GT2359V A6130960199 709841-0002
E class & S 3,2 OM613 145kW 2000 GT2359V A6130960299 711017-0001
E class & S 3,2 OM613 145kW 2000 GT2359V A6130960499 711017-0002
E class & S 3,2 OM613 145kW 2003 GT2359V A6130960499 711017-0003
E class (W211) 3,2 OM648-W211 150kW@4200 2002 GT2359V A6480960099 734899-0001
E class 220/T C 2,2 OM611.960 W210 85/116 1999- GT1852V 6110960399 709835-0001
E300/T Turbo CD 3,3 OM613.960/961 145/197 1999 GT2359V A6130960199 709841-0001
S class 4 OM628 175kW@4000 2000 GT1749V A6280960099 709719-0001
S class 4 OM628 175kW@4000 2000 GT1749V A6280960199 709720-0001
S class 4 OM628 185kW@4000 2000 GT1749V A6280960399 717383-0002
S class 4 OM628 185kW@4000 2000 GT1749V A6280960299 717384-0002
S class 4 OM628 175kW@4000 2001 GT1749V A6280960599 724495-0002
S class 4 OM628 175kW@4000 2001 GT1749V A6280960499 724496-0002
1117 6 OM366A 127,150/1721,204 1985- K27.2 3660960899 53279706440
1117 6 OM366A 121/165 1991-02 K27.2 3660965299 53279706444
1320 6 OM366LA 150/204 1992-12 K27.2 3660966599 53279706446
1324 6 OM366LA 177/240 1991-04 K27.2 3660965399 53279706710
1324 6 OM366LA 177/240 1991-04 K27.2 3660965599 53279706710
1520 6 OM366LA 150/204 1985-06 K27.2 3660960699 53279706441
1834/Industrial/Bus 11 OM441LA 239/325 1988-02 K29 40963599 53299707001
190 TD2,5 (W201) 2,5 OM602A 90/122 1989-05 K14 40962699 53149706703
190 TD2,5 (W201) 2,5 OM602A 90,93/122,126 1987- K14 40966499 53149706704
190 Turbo-D 2,5 OM602A.962 90,93/122,126 1987- TB2550 40966599 465587-0002
190/250 2,5 TD W124 2,5 OM602A 93/126 1993 - 30969899 465445-0002
190D 2,5 OM602A/1 - 1987 TB2550 40962799 465587-0001
190D 2,5 OM602A - 1987- TB2510 30960699 466880-0003
190Turbo-D 2,5 OM602.961 90,93/122,126 1987- TB2510 30960699 466880-0002
250 TD (W124) 2,5 OM602A 90/122 1989-05 K14 40962699 53149706703
250 TD (W124) 2,5 OM602A.962 90,93/122,126 1987- K14 40966499 53149706704
250 TD (W124) 2,5 OM602A.962 90,93/122,126 1987- TB2550 40966599 465587-0002
250 TD (W124) 2,5 OM602A.962 90,93/122,126 1987 TB2510 30960699 466880-0001
300 SD USA (W126) 3 OM603A 110/150 1985-09 K24.2 20969699 53249706700
300 TD (W123) 3 OM617.952 92/125 1980-85 K26 20961699 53269706031
300 TD (W123) 3 OM617A 92/125 1980-85 K26 10966499 53269706031
300 TD (W124) 3 OM603A 108/147 1985-09 K24.2 20969899 53249706701
300 TD (W124) 3 OM603A 108/147 1986-10 K24.2 30963299 53249706702
300 TD (W124) 3 OM603A 105,108/143,147 1986-93 K24.2 40966699 53249706704
300 TD USA (W123) 3 OM617.952 92/125 1980-85 K26 20967599 53269706032
300/Turbo-D W/S124 3 603.963/603.960 105,108/143/147 1986-93 TA0301 6030901280 465228-0003
300/Turbo-D W/S124 3 603.963/603.960 105,108/143/147 1986-93 TA0301 6030900680 465228-0003
300TD - OM617A - 1981 K26 20961699 53269886031
300TD - OM617A - 1984 K26 20967599 53269886032
300TD 3 OM617A - 1981 TAO301 10966499 465228-0003
300TD 3 OM617A - 1983 TAO310 20963799 466246-0001
300TD 3 OM617A - 1984 TAO314 20964399 466424-0001
350 G Turbo-D/Cab 3,5 OM603.972 100/136 1991- - 40966899 465285-0003
350 G Turbo-D/Cab 3,5 OM603.972 100/136 1991- - 6030901380 465285-0003
511,611,711,811 D 4 OM364LA 77/105 1993-11 S1B 3640964199 313712
711D 4 OM364A 79/107 1985- K24.2 3640962299 53249706404
711D 4 OM364A 79/107 1985- K24.2 3640963199 53249706404
711D 3,9 OM364A 78/106 1993-12 K24.2 3640964699 53249706410
814 Industrie 4 OM364LA 100.99/135,136 1987- TA31 3640961199 466192-0004
814/Industrial engin 4 OM364LA 99,100/135,136 1987- K24.2 3640960499 53249706703
814/Industrial engin 4 OM364LA 100/136 1997- K24.2 3640960999 53249706703
A class 2 OM640DE20LA 110/150 2003-08 BV43 6400900980 53039707000
A class 2 OM640DE20LA 110/150 2004-01 BV43 6400901480 53039707000
A class 2 OM640DE20LA 110/150 2004-02 BV43 6400901580 53039707000
A160/170 CDI W168 1,7 OM668DE17A 44,66/60,90 1998- K03 6680960399 53039700019
A170 CDI 1,7 OM668DE17LA 66/90 1998-07 K03 6680960399 53039700019
A170 CDI 1,7 OM668DE17LA 70/95 2001-02 K03 6680960499 53039700060
C 250/T Turbo-D W/T 2,5 OM605.960 110/150 1995- GT25C 6050960299 454110-0001
C 250/T Turbo-D W/T 2,5 OM605.960 110/150 1995- GT25C 6050960199 454110-0001
C 250/T Turbo-D W/T 2,9 OM602.9820/986 75,95/102,129 1995-97 GT2538C A6020960699 454184-0001
C 250/T Turbo-D W/T 2,9 OM602.9820/986 75,95/102,129 1995-97 GT2538C 6020960199 454184-0001
C 250/T Turbo-D W/T 2,9 OM602.9820/986 75,95/102,129 1995-97 GT2538C 6020960899 454207-0001
C220 2,2 OM611 DE 22LA 90kW@3800 2000 GT1746S A6110961199 715383-0001
C220 2,2 OM611 DE 22LA 90kW@3800 2001 July GT1746S A6110961399 720477-0001
C250TD Euro2 2,9 OM602A - 1996 GT25C A6020960299 454145-0002
C270 Cdi 2,7 OM612 W203 125kW 2003 GT2256V A6120960999 711009-0002
C270 Cdi 2,7 OM612 W203 125kW 2003 July GT2256V A6120960999 711009-0002
E 200 CDI W210 2,2 OM611.960 W210 75,92/102,125 1998-99 GT2052S 6110960099 700625-0001
E 220/T CDI W/S210 2,2 611.960 85,105/116,143 1999- GT1852V 6110960399 709835-0001
E 270 CDI 2,7 OM612 125kW 2003 GT2256V A6120960299 709837-0002
E 270 CDI 2,7 OM612 145kW 2003 GT2256V A6120960599 715910-0002
E 300/T Turbo-D 3 OM603.963/603.960 110/149 1986 TBO360 20969799 466846-0001
E 300TD W/S124 3 OM603.960/963 105,108/143,147 1986-93 TAO301 6030900680 465285-0001
E class 3,2 OM613 145kW 1999 GT2359V A6130960199 709841-0001
E class 3,2 OM613 145kW 2003 GT2359V A6130960199 709841-0002
E Class (New) 2,2 OM646 110kW@4200 2002 GT1852V A6460960099 727461-0002
E Class (New) 2,2 OM646 110kW@4200 2003 GT1852V A6460960099 727461-0003
E Class (New) 2,2 OM646 110kW@4200 2003 April GT1852V A6460960099 727461-0003
E Class (New) W211. 2,7 OM647 130kW@4600 2002 GT1852V A6470960099 727463-0001
E Class (New) W211. 2,7 OM647 130kW@4600 2003 GT1856V A6470960099 727463-0002
E Class (New) W211. 2,7 OM647 130kW@4600 2003 March GT1856V A6470960099 727463-0002
E250/C250 2,5 OM605.960 110/150 1995- GT25C A6050960499 454203-0001
E250/C250 2,5 OM605 110/150 1995- GT25C 6050900280 454203-0001
E250/Turbo-D 2,5 OM605.962 110/150 1997-99 GT25C A6050960599 454156-0001
E270 CDI 2,7 OM612 125kW 2003 July GT2256V A6120960299 709837-0002
E270 CDI 2,7 OM612 145kW 2000 July GT2256V A6120960599 715910-0001
E270 CDI 2,7 OM612 145kW 2003 July GT2256V A6120960599 715910-0002
E290/T Turbo-D 2,9 OM602A 95/129 1996-99 GT25C 6020901280 454127-0001
E290/T urbo-D 2,9 OM602 95/129 1996-99 GT25C A6020960599 454127-0001
E300 TD/W124 3,1 OM603A 108/147 1992- TBO359 20969299 466802-0001
E300/T Turbo-D 3 OM606.962 130/177 1996-99 K14 6060960099 53149707026
E300/T Turbo-D 3 603.963/603.960 105,108/143/147 1993-96 TA0301 6030901280 465285-0001
New C class 2,2 OM611 W203 105/143 2000 GT1852V A6110960999 711006-0001
New C class 2,2 OM611 W203 105kW 2003 GT1852V A6110960999 711006-0003
New C class 2,2 OM611 W203 105kW 2003 July GT1852V A6110960999 711006-0003
New C class 2,7 OM612 W203 125kW 2000 GT2256V A6120960499 711009-0001
S 350Turbo-D W140 3,5 OM603.971 110/150 1993-98 TB0390 40964899 454039-0001
S class (W220) 3,2 OM648 150kW@4200 2002 GT2359V A6480960099 734899-0001
S class (W220/163) 4 OM628 184kW 2003 GT1749V A6280960699 729853-0001
S class (W220/163) 4 OM628 184kW 2003 April GT1749V A6280960699 729853-0001
S-class (W220) 5,5 M275-LRK 368/500 2002-02 K24.2 2750901280 53249707201
S-class (W220) 5,5 M275-LRK 368/500 2002-02 K24.2 2750901380 53249707202
S-Klasse(W126) 3,5 OM603D35A - 1988- - 40962599 466846-0002
SL 600 5,5 M275-LRK 368/500 2002-02 K24.2 2750901280 53249707201
SL 600 5,5 M275-LRK 368/500 2002-02 K24.2 2750901380 53249707202
Smart 0,8 OM660DE08LA 30/41 2001-10 KP31 6600960199 54319700002
Smart 0,6 M160 40kW@5250 1999 GT1238S A1600960199 454197-0002
Smart 0,6 M160 40kW@5250 36179 GT1238S A1600960399 708116-0001
Smart 0,6 M160 - - GT1238S A1600960699 724961-0001
Smart 0,6 M160 - 37408 GT1238S A1600960699 724961-0002
Smart 0,7 M160-1 60kW 2003 GT1238S A1600961099 727238-0001
Smart MCC 0,6 M160R3 40/55 1998- GT1238S A1600960199 454197-0001
Smart MCC 0,6 M160R3 40/55 1998- GT1238S A1600960299 454197-0003
Smart MCC 0,6 M160R3 40/55 1998- GT1238S A1600960399 704487-0001
Smart MCC 0,6 M160R3 40/55 1999- GT1238S A1600960499 708837-0001
Smart MCC 0,6 M160R3 40/55 1999- GT1238S A1600960599 712290-0001
Smart MCC 0,6 M160R3 40/55 1999- GT1238S A1600960699 724808-0001
Smart MCC CDI 0,8 OM660DE08LA 30/41 1999- KP31 6600960099 54319700000
SPRINTER 2,2 OM611 105kW 2003 GT1852V 6110960899 709836-0003
SPRINTER 2,2 OM611 105kW 2003 GT1852V 6110960899 709836-0004
SPRINTER 2,7 OM612 D5s 125kW 2004 GT2256V 6120960399 709838-0005
SPRINTER 2,7 OM612 D5s 125kW 2004 GT2256V 6120960399 709838-0005
SPRINTER 2,2 OM611 95kW@3800 2003 GT1852V A6110961599 726698-0002
SPRINTER 2,2 OM611 95kW@3800 2003 GT1852V A6110961599 726698-0003
Sprinter (Brazil) 2,2 OM611 95kW@3800 2002 GT1852V A6110961599 726698-0001
Sprinter 210/212D 2,9 OM602.980/986 75.92/102.125 1997- GT25C A6020960999 454193-0002
Sprinter 310/312D 2,9 OM602.980/986 75.92/102.125 1997- GT25C A6020960999 454193-0002
Sprinter TDI 2,9 OM602 - 1996 GT25C A6020960799 454193-0001
Sprinter Van 2,9 OM602 - 1996 GT25C A6050960299 454110-0001
Sprinter Van 2,2 OM611 105kW 1999 GT1852V 6110960899 709836-0001
Sprinter Van 2,7 OM612 125kW 2000 GT2256V 6120960399 709838-0001
Sprinter Van 2,7 OM612 125kW 2002 GT2256V 6120960399 709838-0003
Sprinter Van 2,7 OM612 D5s 125kW 2002 GT2256V 6120960399 709838-0004
Sprinter310/312D 2,9 OM602.980/986 75.95/102.129 1995-97 GT25C A6020960199 454184-0001
Sprinter310/312D 2,9 OM602.980/986 75.95/102.129 1995-97 GT2538C A6020960699 454184-0001
Sprinter310/312D 2,9 OM602.980/986 75.95/102.129 1995-97 GT2538C A6020960899 454207-0001
T2W Truck(low emissi 2,9 OM602 - 1996 GT25C A6020961399 454169-0002
Vito 108/110/112CDI 2,2 OM611 TO 60,75,90/82,102,122 1999- GT1749 A6110960299 704059-0001
Vito 110D/V Class 2,3 OM601D23LA 72/98 1996- K03 6010960299 53039700007
Vito 110D/V Class 2,3 OM601D23LA 72/98 1996- K03 6010960399 53039700020
Vito 110D/V230Class 2,3 OM601.970 72/98 1996- K03 6010960099 53039700007
Vito 110D/V230Class 2,3 OM601.970 72/98 1996- K03 6010900280 53039700007
VITO CDI 2,2 OM611.980 75/102 1999- GT1749 6110960299 704059-0001
VITO CDI 2,2 OM611.980 90/122 1999- GT1749 6110960299 704059-0001

noc - 2010-01-01, 12:41

Dużo włożonej pracy.Doceniając - pomógł.
merlin - 2010-01-01, 19:35

rysunki poglądowe tutaj ;-) :

http://www.techmot.pl/lan...osprezarki.html

papuga99 - 2010-01-02, 00:10

noc napisał/a:
Dużo włożonej pracy.Doceniając - pomógł.


Dziękuję bardzo za pozytywną ocenę mojego działania kopiuj wklej ze strony której link zaprezentował kolega merlin.
Artykuł wydał mi się być ciekawy dla forumowiczów,dlatego go tu opublikowałem ;-)
Może się komuś wiedza tu zawarta przyda :?:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group