Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Rozmowy na różne tematy, niekoniecznie o motoryzacji.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: rr6 »

restek pisze:Obecnie prawo zostało trochę zliberalizowane i można jeździć motocyklami do 125ccm. Niby dużo, bo kiedyś WSK-i czy MZ tyle właśnie miały (no może MZ były 250). Zastanawiam się czy warto przechodzić przez trudny związane z egzaminem dla kilku kucy więcej mocy?
Zależy czym chcesz jeździć. Jak na dojazdy do pracy po mieście to czy to będzie 125 czy 250 nie zrobi Ci aż takiej wielkiej różnicy. Wtedy szkoda kasy, lepiej wykupić sobie jazdy w dobrej szkole, żeby wyuczyć się zachowań.
Ale jak chcesz poważnie myśleć o jakiejś turystyce czy dalszych jazdach to zapomnij. Zresztą wyjedź sobie na autostradę "125" to zobaczysz o co chodzi ;) Z pasażerem to nawet i tego nie próbuj.

I nie piszę tego dlatego, że dla mnie motocykle zaczynały się zawsze powyżej litra pojemności (ostatni którym jeździłem miał 1,7) ale też dlatego, że dla bezpieczeństwa własnego warto przejść tej kurs - nie ważne czy zakończony egzaminem czy nie. Co nie zmienia faktu, że dla kogoś kto nie jeździł wcześniej może to nie być takie proste.
Awatar użytkownika
Muniek
Posty: 2843
Rejestracja: 15 paź 2012, o 09:36
Lokalizacja: Bydgoszcz/Poznań
Kontakt:

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Muniek »

125ccm to jest dobre na start na jeden sezon. Jeszcze w 4T to są jakieś śmieszne moce.
Mercedes-Benz E-klasa W210 E320 3.2 V6 224KM 4Matic Elegance 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: rr6 »

Muniek pisze:125ccm to jest dobre na start na jeden sezon. Jeszcze w 4T to są jakieś śmieszne moce.
Oprócz pojemności jest jeszcze ograniczenie:

Kod: Zaznacz cały

Maksymalna moc silnika - 11 Kw = 14.95 KM
Maksymalny stosunek mocy do masy własnej pojazdu - 0.1 kW/kg
Więc nawet 2T nic tu nie da, bo moc ograniczona przepisami. Wiadomo, że można "pogrzebać" i zrobić więcej.
Awatar użytkownika
Muniek
Posty: 2843
Rejestracja: 15 paź 2012, o 09:36
Lokalizacja: Bydgoszcz/Poznań
Kontakt:

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Muniek »

Kiedyś latałem Honda NSR 125 i właśnie ściągałem te blokady. 28,5KM się robiło. Ale już nie produkują 2T bo ekologia. Kategorie A zrobiłem razem z B jeszcze za "starych czasów" i to była bardzo dobra decyzja ;)
Mercedes-Benz E-klasa W210 E320 3.2 V6 224KM 4Matic Elegance 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
maskek
Posty: 180
Rejestracja: 22 cze 2014, o 02:31
Lokalizacja: wwa

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: maskek »

Od trzech lat jeżdżę po mieście 125. Na miasto ok. Na obwodnicę też ujdzie- mam burgmana i te 115 leci. Osobisci jestem zadowolony i nie czuje potrzeby robienia A, w trasę też można jechać, ale oczywiście lepiej bocznymi. Byłem kilka razy na Mazurach, na Lubelszczyźnie i dużo po Mazowszu. Miałem też motocykl 125 ale nie polecam. Przy tak małej mocy ciągle trzeba wahlowac biegami. Polecam burgmana. Tani w zakupie, ekonomiczny, nie psuje się, części od ręki, duży schowek, wygodny. Tylko kup seryjnego. Miałem kiedyś potuningowany i się popsuł kwadrans po kupnie- wrócił do sprzedającego.
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Piasek »

Jak powyższy... są właśnie te maxi skutery jak Burgman, Silverwing, i wiele innych oferujących pojemności 125, 250 i wiecej. Wiadomo że na B można tylko 125 ale to i tak bardzo sprawnie wymiata. Że powszechnym procederem jest kombinowanie i wiele z nich na 125 to ma tylko papiery ;) ....
A warto robić jak się zamierza iść w to dalej albo macie czas bo jednak z perspektywy czasu zrobienie jakiejkolwiek kat. prawka jest z roku na rok coraz droższe. No i trochę śmiesznie to wygląda jak na egzaminie praktycznym na motor stoi sobie 50-latek z z ciężko wypracowanym mięśniem piwnym wśród pryszczatych napaleńców gdzie u każdego już 600-eta w garażu stoi tylko lejce mu dać i będzie zapier... 240 bez wieś :)
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Piasek »

Ja robiłem z B i żałuję że nie poszedłem robić "do wsi obok" gdzie był PZMot i tam robili na wszystko, bo za moich czasów nie dość że od 17tu to jeszcze wszystko na raz można było robić. Do egzaminu podchodziłem 2 dni po ukończeniu 17 lat. A żałuję bo kumple szli od razu na ABC, a po zakończonym kursie za flaszkę instruktor wystawiał im papiery na wszystko "od A do Z" i jechało się do WORD`u złożyć papiery na egzamin. Jedne testy, od razu na C+E wsiadał, jak udało się za pierwszym razem wszystkie kategorie mu wpisywali że zaliczył, ci którym nie poszło, pół roku zdawali po kolei ale w końcu zdali. Dzisiaj ma blankiet warty więcej niż kawalerka w centrum Warszawy...
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: rr6 »

Piasek pisze:Ja robiłem z B i żałuję że nie poszedłem robić "do wsi obok" gdzie był PZMot i tam robili na wszystko, bo za moich czasów nie dość że od 17tu to jeszcze wszystko na raz można było robić. Do egzaminu podchodziłem 2 dni po ukończeniu 17 lat. A żałuję bo kumple szli od razu na ABC, a po zakończonym kursie za flaszkę instruktor wystawiał im papiery na wszystko "od A do Z" i jechało się do WORD`u złożyć papiery na egzamin. Jedne testy, od razu na C+E wsiadał, jak udało się za pierwszym razem wszystkie kategorie mu wpisywali że zaliczył, ci którym nie poszło, pół roku zdawali po kolei ale w końcu zdali. Dzisiaj ma blankiet warty więcej niż kawalerka w centrum Warszawy...
Kiedyś czasy były inne. Dziś to nie do powtórzenia.
Btw. Ja robiłem kategorie B w OHP, to była wtedy jedna z najlepszych szkół jazdy w W-wie. Wszyscy robili kurs na 126p, a tu były duże fiaty (a egzamin na poldku na warszawiance). Choć już był 1993 rok to jeszcze hufce istniały. Ciekawe czy dziś ta instytucja istnieje? Wtedy ich szkoła jazdy mieściła się na terenie dzisiejszego Muzeum Powstania Warszawskiego.
Kategorię A już robiłem w XXI wieku, kiedy jazda moto bez papierów zaczynała się robić nieco niebezpieczna (w latach 90 przechodziło wiele rzeczy które potem były nie do pomyślenia)... Zdawałem na 125, choć kurs robiłem na 250. Egzaminator poganiał mnie, żebym jechał szybciej pomimo ograniczeń. Dziś pewnie by była z tego afera, wtedy było to normą. Świat się bardzo zmienił od tych czasów.
Awatar użytkownika
tonidriver
Posty: 9114
Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: tonidriver »

Piasek a czy nie durne ze mogę jeździć zestawem 40 ton a motorem nie ?
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Piasek »

No durne do kwadratu... i co zrobisz.
Znajomy ma B, C+E, D+E, uprawnienia na pojazdy gąsienicowe, sprzęt budowlany oraz suwnicę i Drag Stara 1100 w garażu... na którym w świetle przepisów też nie wolno mu jeździć - ale jeździ. W niedzielę się przejedzie z 50-80km po okolicznych winklach i tyle.
Na traktor z przyczepami z autmatu ma a motorem mu nie wolno.
Urzędniczy biznes...
Awatar użytkownika
Muniek
Posty: 2843
Rejestracja: 15 paź 2012, o 09:36
Lokalizacja: Bydgoszcz/Poznań
Kontakt:

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Muniek »

Jednak chyba trochę inne prędkości, przyspieszenie, prowadzenie, przyczepność i samą metodę jazdy ma motocykl niż pojazd gąsienicowy. Złapie jeden z drugim za hamulec przedni i leży. Z tego co pamiętam to te prawka (A1 i A) były raczej formalnością niż jakimś wyzwaniem, ale jednak człowiek troche się z nimi obył zanim wsiadł na litra.
Mercedes-Benz E-klasa W210 E320 3.2 V6 224KM 4Matic Elegance 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
Awatar użytkownika
tonidriver
Posty: 9114
Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: tonidriver »

Ktoś kto ma sporą listę uprawnień nie jest idiotą raczej i wie co to motor.
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: Piasek »

Dokładnie.
Uważam że uprawnienia na A powinny wchodzić "z automatu" np po 5 latach stażu posiadania B i wyżej. Ew. jakiś kurs obsługi motocykla, czyli powiedzmy zaświadczenie z jakiejś szkoły jazdy że przeszedłeś jakiś tam 5h kurs obsługi, jazdy itp.
Pamiętam swój egzamin, to idiotyczne ruszanie pod górkę czy ósemki - przecież to jest śmieszne... Jakie to ma znaczenie jak po odebraniu kwitu wsiadasz na takie 1,5-litrowe bydle albo jeszcze większe. Motor to podobnie jak C+E: tylko praktyka i doświadczenie. Wsadź każdego z B w szoferkę, pokaż co i jak i pojedzie... a ze zabierze ze sobą każdy sygnlizator, przystanek i co tam się jeszcze po drodze nawinie... i że nie ma opcji aby podcofnął tym pod rampę...
Praktyka i doświadczenie
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: benha »

Wg mnie na motocykle musi być co najmniej jakieś szkolenie/kurs. Co po tym że potrafi ktoś jeździć samochodami zdolnymi uciągnąć kilkadziesiąt czy kilkaset ton jak może nie mieć pojęcia o tym że na motocyklu chcąc skręcić w lewo trzeba kierownicą skręcić w prawo albo że hamuje się przednim hamulcem a nie tylnym czy to że trzeba zawsze patrzeć tam gdzie się chce jechać itd. przykłady można dłuuugo mnożyć. Na rowerze się ktoś nauczył skręcać w stronę w którą się chce skręcić i hamować tylnym hamulcem to i na motorze tak będzie robić bo 'to jest takie samo' tylko szybciej jedzie. Prędzej zrozumiałbym to że szłoby sobie strzelić np C i w gratisie dostać B i T ew mając C+E to jeszcze na przyczepy do tych kategorii niż to że mając B czy C dostać na A, to jest całkiem inna jazda niż 'puszką'. Ew że ktoś strasznie powoli i delikatnie jeździ to nie będzie mieć okazji doświadczyć praw którymi rządzi się jazda motocyklem.
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
Awatar użytkownika
tonidriver
Posty: 9114
Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Prawo jazdy na motocykl - opłaca się robić?

Post autor: tonidriver »

Mając c+e dostajesz z automatu b+e
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 37 gości