Opony XL ( extra load, reinforced )
Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210
Opony XL ( extra load, reinforced )
Panowie takie pytanie wiekszośc z Was powoli wymienia opony na zime,Pytanie moje takie przy rozmiarze 195\65\15 91T za niewielka dopłata np 30zł jest mozliwośc kupienia opony 195\65\15 95T XL o zwiekszonej ładownosci z 615 (91) na 690 (95) kg na opone.
Biarąc pod uwage co dzieje sie z ulicami jakie wyrwy,wielkie dziury zalane wodą w jezdni powstają w zime,może warto dołozyc te kilka zł wiecej i kupic opone wzmacniana o wzmocnionej ścianie bocznej bardziej odpornej na przeciażenia ? Chyba nie ma żadnych przeciwwskazań zeby do auta zastosować lekko wyższy indeks ładowności i wzmacniane ścianki boczne opon? (podobno nawet zalecaja stosowac min wieksze indeksy predkosci i nosnosci niz zaleca producent)
Wyczytałem coś takiego:
Ważne! Nośność odnosi się do wartości dynamicznych a nie statycznych.
• N.p. Passat waży 1.400 kg pusty, dodamy 400 kg obciążenia (4 osoby i bagaż wakacyjny) daje nam 1.800 kg. Możemy założyć 215/55R16 93H (650 kg - tego nie ma w homologacji VW) lub 215/55R16 97H XL (730 kg i to jest w homologacji VW). Jeśli podzielimy 1.800 kg na cztery to mamy jedynie 450 kg na oponę (93 wystarcza). Jeśli uwzględnimy rozkład mas 60% przód i 40% tył to mamy 540 kg na przednie koło i 360 kg na tylne (93 wystarcza). Jeśli zaczniemy nagle hamować ze 150km/h to rozkłada mas wynosi 80% na przód i 20% na tył, teraz mamy 720 kg na przód i 180 kg na tył (teraz 93 już kompletnie nie wystarcza i nasza opona przednia może eksplodować w trakcie hamowania).
• Ta zależność obowiązuje również przy pokonywaniu zakrętów, kiedy przednie koło zewnętrzne bierze na siebie dużo większą masę niż w stanie statycznym.
Zależność dynamiczna nośności i prędkości maksymalnej motywuje, dlaczego czasami mimo faktu, że auto jedzie jedynie 240 km/h to musimy założyć jednak opony W lub Y(Y dlatego, że przy prędkości 240 km/h W daje Ci jedynie 100% nośności natomiast obciążeniowo Y daje Ci ok 110%)
Normalna opona bedzie bardziej narażona na zniszczenie, a opona z XL myśle że zniesie więcej. Co myślicie na ten temat ? Odżałowac te 20-30 zł za wzmocniona wersje opony ?
Biarąc pod uwage co dzieje sie z ulicami jakie wyrwy,wielkie dziury zalane wodą w jezdni powstają w zime,może warto dołozyc te kilka zł wiecej i kupic opone wzmacniana o wzmocnionej ścianie bocznej bardziej odpornej na przeciażenia ? Chyba nie ma żadnych przeciwwskazań zeby do auta zastosować lekko wyższy indeks ładowności i wzmacniane ścianki boczne opon? (podobno nawet zalecaja stosowac min wieksze indeksy predkosci i nosnosci niz zaleca producent)
Wyczytałem coś takiego:
Ważne! Nośność odnosi się do wartości dynamicznych a nie statycznych.
• N.p. Passat waży 1.400 kg pusty, dodamy 400 kg obciążenia (4 osoby i bagaż wakacyjny) daje nam 1.800 kg. Możemy założyć 215/55R16 93H (650 kg - tego nie ma w homologacji VW) lub 215/55R16 97H XL (730 kg i to jest w homologacji VW). Jeśli podzielimy 1.800 kg na cztery to mamy jedynie 450 kg na oponę (93 wystarcza). Jeśli uwzględnimy rozkład mas 60% przód i 40% tył to mamy 540 kg na przednie koło i 360 kg na tylne (93 wystarcza). Jeśli zaczniemy nagle hamować ze 150km/h to rozkłada mas wynosi 80% na przód i 20% na tył, teraz mamy 720 kg na przód i 180 kg na tył (teraz 93 już kompletnie nie wystarcza i nasza opona przednia może eksplodować w trakcie hamowania).
• Ta zależność obowiązuje również przy pokonywaniu zakrętów, kiedy przednie koło zewnętrzne bierze na siebie dużo większą masę niż w stanie statycznym.
Zależność dynamiczna nośności i prędkości maksymalnej motywuje, dlaczego czasami mimo faktu, że auto jedzie jedynie 240 km/h to musimy założyć jednak opony W lub Y(Y dlatego, że przy prędkości 240 km/h W daje Ci jedynie 100% nośności natomiast obciążeniowo Y daje Ci ok 110%)
Normalna opona bedzie bardziej narażona na zniszczenie, a opona z XL myśle że zniesie więcej. Co myślicie na ten temat ? Odżałowac te 20-30 zł za wzmocniona wersje opony ?
Ostatnio zmieniony 8 lip 2010, o 23:19 przez merlin, łącznie zmieniany 1 raz.
Ex: W124 200E '88 , w210 220D'96
Dziękuje panowie, ten artykuł na opony.com czytałem już dużo wcześniej co ekspert to odpowiedź inna. ;-) Sam też w lato jeździłem na wzmocnionych oponach. Nie czuc w sumie jakiejś szczególnej róznicy poza cena pewnie, czy opona bedzie bardziej idiotoodporna na polskie zalaną wodą dziury w jezdni....moze tak a może nie zobaczymy ;-)
Ex: W124 200E '88 , w210 220D'96
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 34 gości